Blog #23 - Personal branding: Jezelf zien als merk

Een nieuwe maand betekent een nieuw thema. Deze maand staat volledig in het teken van personal branding. En ja wauw, daar heb je Lead Your Future weer met hun ‘toffe termen’. We leggen je natuurlijk graag uit wat personal branding inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je dit realiseert. Het is namelijk iets essentieels voor de rest van je leven.

 

Een personal brand vertaal je naar persoonlijk merk. Het is dus eigenlijk letterlijk marketing doen voor jezelf. Het ontstaat uit je persoonlijkheid, je kennis en je ervaring. Bij iedereen is dit uniek, want er is namelijk niemand die dezelfde combinatie van deze drie factoren zal hebben. De bedoeling van een personal brand is dat mensen weten wat ze aan je hebben. Je maakt naam voor jezelf met een personal brand. Als mensen met een bepaald probleem zitten dan moet jij als eerste in hun hoofd springen. Een voorbeeld hiervan is een kleine organisatie die een website wil opzetten, maar ze hebben niemand die weet hoe dat werkt. Ze kunnen dan denken: “Ah, Olivia die kan heel goed websites maken en is een leuke meid om mee te werken!” In dit geval heeft Olivia dan een naam voor haarzelf gemaakt, ze heeft een personal brand opgebouwd.

 

Waarom een personal brand belangrijk is, is nu waarschijnlijk al iets duidelijker. In de afgelopen jaren is het steeds meer in the picture gekomen door de komst van sociale media. Je online imago speelt tegenwoordig een zeer grote rol hierdoor. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden aangezien bedrijven je vaak zullen opzoeken op online kanalen, of je het nou wil of niet.

 

Nu heb je denk ik wel genoeg gehoord over dat het belangrijk is. Jij wil gewoon weten hoe je dit voor elkaar krijgt. Gelukkig ben je daarvoor ook aan het juiste adres bij ons. Hieronder delen wij drie tips voor het opzetten van je personal brand, zowel online als offline.

 

 

1.       Houd het consistent

Je bent maar één persoon en daarom is het ook belangrijk dat er maar één beeld is van jou, dat gepast is. Dit doe je online door ten eerste te zorgen dat je je niet anders gaat gedragen dan je echt bent. Ten tweede: laat al je sociale mediakanalen ook overeenkomen met elkaar. Natuurlijk heb je bijvoorbeeld op Instagram foto’s van je vakanties en op LinkedIn deel je nou eenmaal andere soorten berichten. Dat is logisch en dat is ook niet de consistentie die we bedoelen. Zorg dat je bijvoorbeeld niet op LinkedIn gaat verkondigen dat je graag fotograaf zou willen worden, terwijl er alleen wazige en onbewerkte foto’s op je andere sociale mediakanalen staan. Om maar even een voorbeeld te noemen.

 

 

2.       Het begint bij zelfkennis

Voordat je je personal brand kan opbouwen is het belangrijk om wat zelfonderzoek te doen. Je kunt namelijk jezelf niet gaan branden als je niet goed weet wie je bent en waar je voor staat. Denk bijvoorbeeld eens goed na wat jou nou echt jou maakt. Wat zijn je talenten, wat zijn persoonlijkheidskenmerken die jou typeren en wat zijn je doelen. Zorg dat je deze aspecten eerst helder hebt voor jezelf, voordat je een ‘typetje’ gaat maken dat je eigenlijk niet bent. Neem geen rollen aan, je valt namelijk toch wel een keer door de mand en je hebt er zelf ook het meeste aan als iedereen je kent zoals je echt bent.

 

 

3.       Netwerken

Personal branding gaat natuurlijk niet alleen maar over berichten online posten. Ook offline is het een groot thema, dat misschien zelfs nog belangrijker is dan online berichten die voor de rest weinig interactie oproepen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om mensen leren kennen. Sta hier dan ook open voor. Praat met mensen en laat zien wat jij allemaal doet en hoe jij bent. Zo kunnen zij dit vervolgens weer met hun eigen netwerk delen en voor je het weet is je personal brand gevormd.

 

Heb jij nog een vraag over personal branding? Laat ons het weten via info@leadyourfuture.nl of stuur ons een dm via Instagram.