De Lead Your Future academy experience

Afgelopen maand was het weer zo vér. Naast het vinden van een (bij)baan wordt er vanuit de Lead Your Future academy natuurlijk ook de focus gelegd op persoonlijke begeleiding. Tijdens je bijbaan wordt je door Lead Your Future begeleid en krijg je 6 gratis academy dagen vol masterclasses ter ondersteuning. Hier mocht ik na de start meteen deelnemen, aan voor mij de 1e masterclass! 

 

En ik hoor je eigenlijk al denken, wie ben je precies. De introductie sla ik natuurlijk niet over. Mijn naam is Charretee, ik ben 25 jaar en ik studeer Creative Marketing and Sales. En ben onlangs begonnen aan mijn journey via Lead Your Future. Maandelijks zal ik jullie meenemen door niet alleen de inhoud, maar ook mijn oprechte ervaring tijdens de masterclasses die ik volg in de academy. Waarin ik elk klein detail met jullie deel. De kijk en gedachten vanuit mijn eigen lens. 

 

De masterclass werd uitgevoerd d.m.v. een Business Shake. Tijdens de Shake kregen wij als deelnemers een fictieve case. In dit proces wordt een bedrijf of organisatie geholpen met een bepaald probleem waar zij tegenaan lopen. Wat wordt opgelost door het gebruik van Design Thinking. Onze Business Shake is gebaseerd op de Google Design sprint die normaal 5 werkdagen duurt, waarbij je dag 1 start met een vraagstuk en dag 5 een prototype oplevert. Tijdens de Business shake doorlopen we alleen stap 1 en 2 van deze sprint en doen we dit in één dag!

Lead Your Future academie dag

Voor mij was dit persoonlijk een hele grote uitdaging. Er ging echt van alles door me heen. Hoe gaan we dit nou in zo’n korte tijd oplossen? Wat houdt Design Thinking precies in? Hoe pas ik dit in de praktijk toe? Vragen, vragen en nog eens vragen. Gelukkig hadden we daar dus heel de dag voor. Als deelnemers kregen wij de opdracht om dit probleem op te lossen middels Design Thinking. Design Thinking is een methode die je helpt om door een geheel creatief proces te gaan waaruit uiteindelijk een oplossing zal komen. Dit proces bestaat uit 5 fases namelijk:

 

  • Empatisch begrip; Deze fase is bedoeld om alle vooroordelen opzij te zetten en zo veel mogelijk informatie in te winnen over alles en iedereen rondom het vraagstuk.
  • Probleem definiëren; In de 2e fase ga je het kernprobleem in kaart brengen. Hier ga je na welke stakeholders betrokken zijn bij het probleem.
  • Ideeën creëren; Fase 3 is bestemd om je creatief brein zo veel mogelijk los te laten. Deze ideeën of kansen kun je dan omzetten tot 1 concrete oplossing.
  • Prototype testen; In fase 4 ga je de eerste versies van je oplossing testen bij een klein deel van je doelgroep.
  • Testen; In de laatste 5 zet je het prototype of oplossing daadwerkelijk op de markt of onder de doelgroep. Met als doel evaluatie en continue verbetering op het hele proces.

 

Uiteindelijk hebben wij de eerste drie stappen van het proces doorlopen. Niet alleen het  doorlopen van dit proces, maar het daadwerkelijk toepassen op de fictieve case was zeer intensief. Bij het toepassen van Design Thinking ben je genoodzaakt om het probleem van bovenuit te analyseren. Een soort helikopterview waarbij je alles wat je in eerste instantie doet of denkt moet los laten. Om een zo goed mogelijk en realistisch beeld te krijgen van een probleem of een uitdaging die je natuurlijk wilt oplossen. Je bent niet alleen bezig met jezelf maar krijgt ook input vanuit andere mensen en hun perspectief. Hoe waardevol is dat?! Al met al was het voor mij een zeer waardevolle en geslaagde masterclass. Hopelijk heb je nu een beeld van wat je tijdens een van de masterclasses kunt verwachten. 

Wil jij ook een kick-start maken aan je carrière?

Doe dan een open sollicitatie!
Lead Your Future academie