Hoe schrijf je een goede motivatiebrief?

We kregen laatst van een van onze talent members de vraag of we wat tips hadden voor het schrijven van een goede motivatiebrief. En of we die hadden. Want dat solliciteren, dat blijft spannend. Dus laten we er samen voor zorgen dat jij een knaller van een brief schrijft! 

1. Why?

Probeer eerst voor jezelf goed in beeld te krijgen waarom je wilt werken of stage lopen bij het bedrijf waar je je brief heen gaat sturen.  De golden circle van Simon Sinek is een tool die erg handig is daarbij. Een beroemde quote van hem is; ¨People don’t buy what you do, people buy why you do it´.  Want zegt hij, veel mensen of bedrijven weten wat ze doen en hoe ze het doen, maar vaak niet waarom. Dus echt hun overtuiging, geloof of purpose. Ga dus eerst aan de slag met het uitzoeken van jouw why, waarom doe je wat je doet? Waarom spreekt dit bedrijf je zo aan? Waarom motiveert dit je? Dit staat centraal in je motivatiebrief. Vervolgens koppel jouw Why met de Whyvan het bedrijf. Wat is de match hierin? 

2. Opvallen op een originele manier

Op welke manier wil jij je motivatie bij het bedrijf kenbaar maken? Dit kan natuurlijk via een motivatiebrief, maar je kan bijvoorbeeld ook een filmpje maken en sturen! Als je echt verder in je creativiteit duikt kan je ook een andere manier vinden om jezelf te presenteren naar het bedrijf. Je kan bijvoorbeeld ook een Instagram pagina aanmaken waar je je CV en motivatie visueel verder uit werkt, zeker handig als je solliciteert voor een baan of stage in de media. Of je kan je CV en motivatie verwerken in een object dat kenmerkelijk is voor het bedrijf. Op deze manier val jij zeker op! Zie de onderstaande beelden voor wat inspiratie!

3. Mooi en opvallend design

Zet je CV, die je meestuurt in een mooi design. Canva is hierbij onze gouden tip! Canva is een gratis site die je hiervoor kunt gebruiken. Je hebt honderden templates waar je ook nog veel aan kan sleutelen. Kies er een die bij jou past maar ook bij het bedrijf waar je solliciteert. Solliciteer jij bijvoorbeeld bij een marketingbureau, zorg er dan voor dat je CV ook creatief is en niet te zakelijk. En maak slim gebruik van kleuren. Kleuren wekken namelijk bepaalde emoties op, dus ga hier slim mee om. Onderstaande cirkel kan je hiermee helpen.

4. Weet naar wie je het stuurt

Bedenk goed naar wie je het beste je motivatiebrief kan sturen, doe dus research voorafgaand via de website van het bedrijf en LinkedIn. Een mail naar een persoonlijk e-mailadres werkt veel beter dan naar het algemene mailadres van het bedrijf. 

Hoe ken je het bedrijf, via via bijvoorbeeld? Omschrijf deze connectie dan en benoem de persoon, zoals in het voorbeeld hieronder. Een connectie wil altijd helpen om binnen te komen. Vraag ook aan deze connectie of hij/zij jou wil introduceren bij het bedrijf.  

Daarnaast ben ik enthousiast geworden over jullie bedrijf door de verhalen van mijn tante, …. en haar collega ….. Beiden werken in het Team Content en Social Media voor …. waar jullie een opdracht voor hebben gedaan. Zij vertelden mij over de Rotterdamse open sfeer bij ….. en jullie manier van werken in teams.

5. Een sterke openingszin

Trek de aandacht van de lezer meteen met een pakkende openingszin. Geen standaard zin als: Bij deze wil ik graag solliciteren op de X vacature die ik daar heb gezien. Nee! Zo valt diegene meteen in slaap. Maar iets wat net wat meer opvalt zoals bijvoorbeeld:

Mijn naam is …., 21 jaar, 2e-jaars student Communicatie aan de Haagse Hogeschool en ik wil graag mijn 3e-jaars stage bij …. doen. 

Lekker kort door de bocht? Zeker! En ik zie ook op jullie site dat jullie op dit moment geen vacature voor een stagiair hebben, maar niet geschoten is altijd mis en daarom stel ik mij graag verder voor en zal ik uitleggen waarom ik enthousiast ben over ….. als stagebedrijf.  

6. Own your talent

Leg de nadruk op je talenten, wat je allemaal kan en ligt deze uit met een aantal voorbeelden. Wat heb jij het bedrijf te bieden? Wees in een sollicitatiebrief niet te bescheiden, maar zorg er ook voor dat het niet opschepperig wordt. Balance is key.
 

7. Kort maar krachtig

Houd het kort. Schrijft niet een te lange brief. Max 1 A4tje met daarin witregels en alinea’s, liever te kort dan te lang. Maar kijk vooral wat de toegevoegde waarde is van wat je allemaal schrijft. Wij adviseren om eerst gewoon te gaan schrijven wat in je hoofd zit en daarna stukken te gaan schrappen die niet relevant zijn. Zorg dat je motivatiebrief een aanvulling is op je CV. De dingen die op je CV staan hoeven dus niet altijd ook in je brief te staan. Tenzij je extra uitleg geeft dat kenmerkelijk is voor jou. 

8. Wat zijn jouw leerdoelen? 

Geef in je brief ook aan wat jij wilt leren, zoals in het voorbeeld hierboven. Wat wil jij uit je stage/werk halen?

9. Do your research

Kijk goed naar wat voor bedrijf je solliciteert, wat is hun werkwijze, hun cultuur, hun manier van schrijven/praten? Dit is belangrijke informatie omdat je hier jouw tone-of-voice op kan aanpassen. Check het voorbeeld van Maud hieronder, zij schreef naar een Rotterdams communicatiebureau, met de slogan ‘Op z’n Rotterdamst’. Een stukje Rotterdamse nuchterheid in de brief kon dus niet ontbreken;

Nu ik heb verteld waarom ik graag zou willen stagelopen bij …….vraagt u zich vast af wat ik ……..  te bieden heb. Ik ben een enthousiaste meid die graag het overzicht bewaakt, en ik weet van aanpakken. Daarnaast heb ik geen last van een ochtendhumeur en zal ik de vrolijke stagiair zijn die u, behalve een frisse blik ook voorziet van een lekker bakkie pleur. 

10. Laat je werk checken!

Een spelling en taal check is mega belangrijk! Vergeet dit dus absoluut. Laat je brief door verschillende mensen even nalezen. 

11. Call-to-action

Sluit af met een ´Call to action´. Dit is een marketing term die veel gebruik wordt en de lezer aanzet om actie te ondernemen. Wat wil je dat zij doen na het lezen van jouw brief? Wil je met ze in gesprek, geef dit dan aan! Wees niet te passief, maar durf een beetje cheeky te zijn. 

In bijgevoegd curriculum vitae vindt u meer informatie over mij. Ik zou het leuk vinden meer te weten te komen over jullie bedrijf en meer toe te lichten over mijzelf en mijn motivatie in een persoonlijk gesprek.

Zo dat waren ze dan. Onze beste tips voor het schrijven van een goede motivatiebrief. Heb jij alsnog vragen? Stuur ons dan een dm op Instagram of mail naar info@leadyourfuture.nl 

Hé had je hem door? Dit was onze Call-to-action ;). Veel succes met het schrijven van een knaller van een brief!